Mari kita renungkan suasana persekitaran kita pada hari
ini. Pelbagai karenah manusia dapat kita saksikan. Atas kepelbagaian karenah
ini maka timbullah juga kepelbagaian gejala yang kurang sihat bahkan banyak
yang bertentangan dengan syariat Islam. Bermaharajalelanya pelbagai masalah ini
sudah menjadi suatu aktiviti rutin persekitaran kita. Bahkan ada segolongan
menganggap perkara ini suatu yang bersifat ‘harus’ dilakukan atau dengan kata
lain seri persekitaran ini akan hilang tanpa adanya perkara sedemikian. Amatlah
ditakuti sekiranya pemikiran-pemikran sebegini terus berleluasa sehingga suatu
masa nanti ada yang bakal mengatakan ianya tidak bertentangan dengan Islam. Apa
yang paling menyedihkan dan menduka-citakan lagi kebanyakkan ‘pelakon-pelakon’
ini terdiri dari kalangan yang mengaku diri mereka ‘muslim’.
Apa yang cuba diketengahkan dalam tulisan ini ialah
sebahagian daripada kerosakan yang terdapat dalam alam persekitaran kita dan
khususnya ruang di mana kita berada pada hari ini. Samada suka atau tidak, apa
yang dapat kita saksikan pada hari ini, remaja sudah tergiur dek keenakkan
hidangan dunia sehingga tidak sedar ianya membahayakan. Salah satu permasalahan
yang sering kita temui dan sudah menjadi suatu ‘trend’ bagi golongan remaja
ialah ‘percintaan’. Telah banyak kisah yang terdengar dibalik kalimah indah ini
termasuklah keributan, keresahan, kerosakan dan kebejatan masyarakat yang
timbul sehingga kadang-kala ada yang rela nyawanya melayang atau rela akidahnya
tergadai hanya kerana kalimah nan indah ini. Apa yang jelas dan pasti fenomena
percintaan ini banyak kita jumpai dalam masyarakat kita.
Persoalannya, adakah Islam mempunyai ruang kebenaran
untuk ‘bercinta-cintaan’ mengikut konsep muktahir yang dipegang oleh masyarakat
kita? Mari kita kembali kepada fakta utama yang menimbulkan permasalahan ini.
Dari kajian secara dalam dan menyeluruh (al-fikrul al-mustanir) terhadap realiti
(waqi’) dapat dibuktikan bahawa pergaulan bebas adalah benih dari segala
permasalahan di atas. Bagaimana
pula pergaulan bebas ini boleh berlaku? Jawapan bagi soalan ini seratus peratus
berpunca dari sistem yang kita agungkan pada hari ini iaitu sistem kapitalisme.
Samada kita sedar atau tidak, kita telah lama meninggalkan nidzamul ijtima’i
secara Islami yang seharusnya menjadi landasan kita dalam menguruskan kehidupan
ini dan bukannya sistem yang tempang! Mengapa pula terjadinya jalinan
kasih-sayang terhadap insan berlawan jantina? Kecenderungan menyukai insan yang
berlawanan jantina dengan kita adalah satu fitrah manusia yang mempunyai gharizah
al-Nau’ (naluri untuk mengadakan keturunan). Islam mengakui akan hal ini
oleh itu Allah, Maha Pencipta yang berkuasa telah menggariskan beberapa
peraturan untuk memenuhi gharizah ini.
Jalinan hubungan kasih sayang dalam konsep percintaan
pada keadaan hari ini berlaku antara dua manusia lawan jenis disebabkan oleh standard
(piawai) yang mereka gunakan untuk mengukur setiap perbuatan yang mereka
lakukan bukan berdasarkan aqidah Islam dan konsep pergaulan yang mereka gunakan
bukannya berdasar dari aqidah Islam. Oleh sebab itu, bagi mereka pendidikan
seks adalah penyelesaian bagi mereka. Maka dari kajian realiti akan faktor yang
mendorong kewujudan percintaan muktahir ini maka muncul pemahaman bahwa
percintaan haram hukumnya. Sebagai seorang muslim, kita seharusnya mempunyai
suatu standard tindak laku (miqyasul a’mal) yang jelas dalam melakukan
sesuatu perbuatan yakni berdasarkan hukum syarak (al-Quran dan as-Sunnah).
Sebagai contoh, Rasulullah s.a.w telah bersabda:
“Janganlah sekali-kali berdua-duaan
antara seorang lelaki dan seorang perempuan atau berpergian dengannya melainkan
disertai muhrimnya.”
Sabda baginda Rasulullah S.A.W. lagi:
“Sungguh aku (Rasulullah) benar-benar
mengetahui beberapa umatku, datang pada hari kiamat dengan membawa kebaikan
sebesar perbuktian (yang nampak putih) lalu Allah menjadikannya
berhamburan/berkecai sia-sia. Tsauban bertanya: Ya, Rasulullah jelaskan kepada
kami sifat-sifat mereka, kerana kami khuatir termasuk seperti mereka sedang
kami tiada menyedarinya. Jawab Rasulullah: Mereka adalah saudaramu yang
melakukan ibadah di malam hari, tapi apabila mereka bersunyi-sunyi dengan yang
diharamkan oleh Allah, mereka mengganggu kehormatannya.”
Dari kedua hadis tersebut maka sudah jelas pergaulan
bebas antara lawan jenis walau apa pun namanya termasuk ‘adik angkat’ tetap
haram hukumnya. Juga dari hadis-hadis lain kita dapat menyemak bahawa para
sahabat pada ketika itu sangat kuat keterikatannya terhadap hukum Islam,
contohnya apabila disampaikan hal seperti hadis kedua tadi para sahabat akan
segera bertanya kerana mereka khuatir mereka pernah melakukan perkara yang
tidak sesuai dengan Islam tanpa disedari dan apabila telah dijelaskan mereka
segera meninggalkan atau melaksanakan apa yang dituntut oleh Islam. Dari
sinilah dapat dilihat bahawa kayu ukur bagi tindakan mereka adalah aqidah Islam
yang tulen. Tapi, masihkah wujud keadaan sedemikian pada hari ini? Adakah kita
menjadikan aqidah Islam sebagai kayu ukur bagi setiap tindakan kita atau kita
akan melakukan sesuatu itu berdasarkan manfaat yang bakal kita perolehi.
Apa yang nyata pada zaman perkembangan teknologi ini,
segolongan para remaja muslim yang seharusnya mengikatkan diri mereka dengan
aturan Islam memberikan reaksi yang sebaliknya apabila disampaikan bahawa
percintaan/berpacaran adalah haram. Mereka tidak bersetuju dengan apa yang
disampaikan kerana mereka akan kehilangan ‘manfaat’ atau keindahan ‘cinta’ pada
pandangan mereka. Kenapa ini terjadi? Ini disebabkan oleh kedangkalan pemikiran
mereka terhadap Islam dan menyebabkan remaja muslim terpesong dari jalur Islam
samada disedari atau tidak kerana mereka sering beranggapan percintaan itu
dibolehkan dalam Islam bahkan dianjurkan.
Telah banyak kita dengar atau terbaca akan pengertian
percintaan. Maka ada dua kemungkinan pengertian
mengenai berpasangan:
·
Perasaan seorang lelaki ingin mencintai perempuan atau
sebaliknya.
·
Dua
insan yang lawan jenis yang saling mencintai.
Perlu
diingat, kita seharusnya dapat membezakan kedua-dua pengertian di atas.
Pengertian yang pertama di atas yakni perasaan untuk mencintai insan lawan
jenis adalah masalah yang mendasar yang mempunyai kaitan erat dengan
fitrah/kudrat manusia seperti yang telah dijelaskan seawal penulisan ini. Allah
telah menganugerahkan manusia naluri untuk meneruskan keturunan (salah satunya;
menyukai kaum berlawanan jenis) atau dikenali dengan gharizah al-Nau’.
Ini merupakan salah satu naluri manusia dari yang tiga iaitu gharizah
al-baqa’ (naluri untuk meneruskan kehidupan/mempertahankan), gharizah
al-Tadayyun (naluri untuk menyembah/beragama) dan gharizah al-Nau’.
Jadi adanya perasaan itu sememangnya sudah fitrah manusia dan perkara ini wajar
dan tidak haram di sisi Islam. Firman Allah:
“Dijadikan
indah pada (pandangan) manusia berupa kecintaan pada apa yang diingini, yakni
wanita...”
(Surah
Ali-Imran: 14)
Persoalan
berhubung bagaimana untuk meneruskan perasaan cinta itu adalah hak Islam
(Allah) untuk mengaturnya. Sedangkan pengertian yang kedua pula berkaitan
dengan pengungkapan dan perasaan cinta itu dengan berdua-duaan, saling
berduaan, saling berpandangan kemudian melangkah setapak lagi dengan
berpegangan tangan dan yang paling kronik lagi berani berciuman dan sanggup
menyerahkan ‘segalanya’ demi cinta mereka. Inilah yang haram menurut Islam.
Islam sebagai satu sistem hidup/Ideologi/Mabda’/Deen yang lengkap telah
mengatur pergaulan antara kaum yang berlainan jantina. Islam memerintahkan
seorang lelaki atau perempuan agar menundukkan pandangan mereka (bukan bererti
harus memalingkan muka atau tunduk) tetapi tunduk dalam erti kata menahan
pandangan yang disertai syahwat, seperti firman Allah:
“Suruhlah
orang-orang yang beriman menundukkan pandangannya dan memelihara
kehormatannya...”
(Surah
an-Nur: 31)
“Dan
suruhlah wanita-wanita mukmin menundukkan pandangannya dan memelihara
kehormatannya dan janganlah mempamerkan kecantikannya kecuali bahagian badan
yang boleh kelihatan (muka dan telapak tangan) dan supaya menutup dadanya
dengan tudung (khimar)...”
(Surah
an-Nur: 31)
Dua
kalimat perintah di atas menjelaskan di samping untuk menahan pandangan antara
lelaki dan perempuan turut diperintahkan untuk menutup aurat baik lelaki atau
perempuan. Memang tidak dinafikan sehingga hari ini masih ada golongan yang
beranggapan bahawa memakai jilbab (pakaian labuh) dan khimar (tudung) merupakan
satu perkara yang tidak moden atau ketinggalan zaman. Padahal perlu ditegaskan
bahawa seorang muslimah selamanya akan berdosa jika tidak mengenakan jilbab dan
khimar yakni menutup seluruh anggota tubuh kecuali muka dan tapak tangan.
Adalah silap seandainya kita beranggapan berjilbab dan khimar itu sudah memadai
tetapi sekiranya berpakaian ketat atau yang menampakkan lekuk tubuhnya sehingga
boleh menimbulkan syahwat bagi yang memandangnya masih dikira tidak menutup
aurat. Begitu juga seorang lelaki wajib menutup auratnya yang sebatas pusat dan
lutut dan tidak boleh dilihat oleh orang lain kecuali muhrimnya. Juga selamanya seorang muslim akan terus berada dalam keadaan
berdosa selama dia masih berada di bawah naungan ‘percintaan’. Jadi di
samping kita faham mengapa percintaan itu haram kita juga harus faham bahawa
menutup aurat itu wajip hukumnya. Lalu ada yang berdalih bahawa untuk memahami
calon suami atau isteri kita harus banyak bergaul (pacaran). Pernyataan ini dan
yang seumpamanya merupakan pernyataan yang dibuat-buat dan hanya sebagai dalih
untuk mengatakan percintaan itu dibenarkan dalam Islam. Adakah hanya dengan
jalan ini sahajakah kita dapat memahami peribadi seseorang?
Seperti
yang telah dinyatakan sebelum ini Islam itu suatu mabda’ yang lengkap.
Dalam Islam ikatan antara lelaki dan perempuan hanya ada dua iaitu pinang/tuning
(khitbah) dan nikah. Jadi persoalan untuk memahami peribadi seseorang yang kita
sukai itu boleh ditanyakan kepadanya (wanita) dengan niat yang benar-benar kuat
untuk menikahinya. Akan tetapi wanita tetap harus disertai muhrimnya. Jadi,
sekiranya alasan kerana tidak saling kenal mengenali peribadi yang disebabkan
tiadanya proses percintaan akan menimbulkan salah faham atau seumpamanya, maka
alasan tersebut merupakan alasan yang dicari-cari.
Meminang
adalah cara Islam untuk suatu pernikahan. Menikah tidak dilakukan begitu sahaja
tanpa berfikir panjang, ada cara untuk mewujudkan dan meyempurnakan dengan
meminang. Islam membolehkan orang yang meminang melihat yang dipinang dengan
ketentuan yang telah ditetapkan oleh Islam. Tetapi meminang itu sendiri
bukanlah bererti sudah separuh rasmi sebagai suami-isteri atau sebagai lesen
untuk melakukan perkara-perkara yang boleh dilakukan seperti pasangan
suami-isteri atau bebas diheret ke sana-sini tanpa mengenal batas. Berhubung
dengan tindakan melihat wanita yang dipinang, Rasulullah S.A.W. telah bersabda
kepada salah seorang sahabatnya iaitu Mughirah ibn Syu’bah:
“Pergilah
dan lihatlah dia (calon isteri) kerana itu pantas agar menjadi dasar atau
pedoman bagi kalian berdua.”
(Sunan
Ibnu Majah, juz 1 hal 599)
Kesimpulannya, tidak ada ruang atau
kebenaran yang menghalalkan proses percintaan apatah lagi dengan konsep
percintaan muktahir ini. Sekali haram yang dikatakan dalam syarak maka
selamanya adalah haram. Hukum Islam tidak akan berubah disebabkan oleh perubahan
waktu dan keadaan. Banyaknya perceraian bukanlah suatu hal yang boleh
menghalalkan proses percintaan itu. Ianya tetap haram. Penulisan ini diakhiri
dengan suatu pertanyaan yang memerlukan jawapan ikhlas seikhlas-ikhlasnya,
sudahkah kita sebagai seorang muslim yang mengaku beriman kepada Allah dan
rasul-Nya mengikat diri kita dengan aturan Allah?
“Dan
Kami jadikan malam dan siang itu dua tanda (yang membuktikan kekuasaan kami),
maka Kami hapuskan tanda malam itu (sehingga menjadi gelap-gelita), dan Kami
jadikan tanda siang itu terang-benderang supaya kamu mudah mencari rezeki dari
limpah kurnia Tuhan kamu dan supaya kamu mengetahui bilangan tahun dan hitungan
hisab (bulan dan hari) dan (ingatlah) tiap-tiap sesuatu (yang kamu perlukan
untuk dunia dan agama kamu), Kami telah menerangkannya satu persatu (dalam
al-Quran) dengan sejelas-jelasnya.”
(Al-Isra’:12)
0 Responses
Catat Ulasan