.B. .L. .O. .G. .A. .J. .I. .M. .A. .Z.

|Politik... | Isu Semasa... | Merapu... | Macam-macam ada... | bukan sekadar blog... |

Posted by ajimaz 0 ulasan

 Kebanyakan orang tidak mempunyai masa lapang, sibuk dengan tugas dan kerja, tetapi jiwanya tetap kosong, tidak ada ketenteraman dan tidak ketahuan apa yang sebenarnya dikejar.
Cara awal yang perlu dilakukan untuk mengatasi kekosongan jiwa bagi membolehkan terasa hidup ini begitu bermakna ialah kembali kepada Allah. Allah S.W.T. berfirman seperti yang tersebut dalam surah ar-Ra’d 28:
“Mereka yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ingatlah hanya dengan mengingati Allah hati menjadi tenteram.”

Salah satu cara mengingati Allah seperti yang dijelaskan dalam ayat ini ialah dengan mendirikan solat. Di luar solat pula, seseorang itu tetap perlu terus-menerus mengingati Allah samada ketika berdiri, duduk, juga ketika baring (an- Nisa: 103). Jelasnya, andai seseorang itu mahukan hidup yang benar-benar bermakna, dia hendaklah
mengingati Allah pada setiap masa.
Langkah pertama yang perlu puan lakukan ialah dengan melakukan ibadah di waktu malam. Bangun lebih kurang pukul 3.30 pagi, yang dinamakan “waktu mustajab.” Untuk tujuan ini puan perlu tidur awal selewat-lewatnya pukul 11 malam. Sebaik-baik sahaja terjaga, puan hendaklah menyebut nama Allah, bersyukur kepada-Nya, bertaubat, ataupun berlindung kepada Allah. Kemudian terus bangun mengambil wuduk dan melakukan solat sunat.
Mula-mula lakukan Solat Sunat Taubat dua rakaat, diikuti dengan beristighfar, sembahyang tahjud, tasbih dan witir. Jangan lupa berzikir, yang diikuti dengan berselawat. Bilangan istighfar, zikir dan selawat dilakukan menurut keupayaan. Kalau boleh lakukan sehingga 100 kali setiap satu, andainya lebih maka itu adalah lebih elok.
Cara-cara melakukan amalan yang dijelaskan ini secara terperinci boleh dirujuk daripada buku-buku yang mudah didapati di kedai-kedai dan sebagainya.
Tersebut dalam hadis-hadis bahawa waktu mustajab itu perlu kerana pada waktu itu Allah akan memperkenankan doa mereka yang berdoa dan mengampuni dosa mereka yang memohon keampunan.
Dalam sebuah hadis riwayat Abu Daud, an-Nasai ibn Majah dan al-Hakim dinyatakan bahawa: Barang siapa selalu memohon keampunan, Allah akan beri jalan keluar daripada setiap kesempitan yang melanda, kelapangan daripada dukacita dan Allah memberinya rezeki yang tidak dikira.
“Sesungguhnya beribadah di waktu malam itu adalah salah satu jalan untuk memperoleh makam yang tinggi di sisi Allah.”
(al-Isra': 79)

Ibadah ini merupakan amalan orang-orang soleh. Cara untuk menghapuskan keburukan yang lalu, mencegah diri daripada dosa serta berupaya menghindarkan penyakit. Dalam sebuah hadis daripada Amr bin Abasah R.A. dia pernah mendengar Rasulullah S.A.W. bersabda yang bermaksud:
“Seorang hamba itu paling hampir kepada Tuhannya ialah pada bahagian malam terakhir. Andainya engkau berupaya berada di kalangan orang yang mengingati Allah S.W.T. pada saat itu, maka lakukanlah.”
(Riwayat at-Tarmizi, an-Nasai dan al-Hakim daripada Amru Bin Ambasah R.A.)

“Sesungguhnya Allah S.W.T. sukakan mereka yang bertaubat juga mereka yang bersih.”
(al-Baqarah: 222 dan at-Taubah: 108)

Atas penjelasan ini, selain daripada keperluan untuk melakukan ibadah solat, seseorang itu perlu sentiasa dalam keadaan suci serta berwuduk. Wuduk merupakan kebersihan jasad dan roh yang akhirnya memberi kesan pada ketenangan jiwa juga pencegahan penyakit.
Wuduk bukan semata-mata membasuh bahagian luar anggota jasad dengan air daripada kekotoran, tetapi ia merupakan lambang penghapusan dosa dan kesalahan menyebabkan seseorang itu sentiasa hampir kepada Allah.
Mata ada kalanya memerhatikan sesuatu yang diharamkan, atau pun tangan yang digunakan untuk menyakiti orang lain. Begitu juga kedua-dua kaki yang mungkin menapak ke jalan yang dilarang, ataupun telinga yang mencuri pendengaran yang tidak seharusnya didengar. Orang mengambil wuduk, membasuh anggota dengan air bererti mereka telah membasuh ataupun menghapuskan dosa-dosa yang dilakukan oleh anggota tadi.
Dalam sebuah hadis daripada Abu Hurairah R.A. dinyatakan bahawa nabi S.A.W. ada bersabda:
“Apabila seseorang hamba Muslim itu berwuduk, lalu membasuh mukanya, maka keluarlah dari mukanya setiap kesalahan yang dilakukan oleh kedua-dua belah matanya dengan air tadi. Apabila seseorang itu membasuh kedua-dua belah tangannya, maka keluarlah setiap kesalahan dari kedua-dua belah tangan dengan air. Apabila dia membasuh kedua-dua belah kakinya, keluarlah setiap kesalahan hasil perbuatan kedua-dua kakinya dengan air, sehingga keluar semuanya, bersih daripada dosa-dosa.”
(Riwayat Malik, Ahmad, Muslim dan Tarmizi. Hadis Hasan Sahih.)

Berwuduk juga boleh menjauhkan was-was syaitan. Was-was syaitan boleh menyebabkan seseorang itu bermasalah ketika berwuduk, ketika sembahyang iaitu ketika berniat ketika membaca al-Fatihah terutamanya pada huruf-huruf kesamaran. Syaitan boleh mendatangkan ingatan-ingatan lampau atau baru berlaku ketika seseorang itu sembahyang, menyebabkan konsentrasi yang wujud terhakis, menyebabkan hilangnya rasa khusyuk.
Was-was syaitan juga boleh menyebabkan seseorang itu rasa kecewa dan kosong dengan hidup ini. Rasa tidak bermaya dan hampa tanpa sebab yang jelas. Akan timbul rasa sedih atau suka dengan tidak semena-mena, tanpa alasan. Gangguan ini juga sering menyebabkan seseorang itu terdorong untuk membunuh diri.
Wuduk juga boleh memadamkan kemarahan yang sedang melanda. Rasulullah S.A.W. ada bersabda yang bermaksud:
“Marah itu daripada syaitan. Syaitan itu dijadikan daripada api, sesungguhnya api itu padam dengan air, kerana itu andainya salah seorang daripada kamu marah, dia hendaklah berwuduk.”
(Riwayat Ahmad dan Abu Daud.)

Menurut Anas Bin Malik R.A., Nabi S.A.W. berwuduk setiap kali hendak solat. Wuduk selain daripada kerana menyentuh al-Quran, disunatkan juga ketika berzikir, ketika hendak tidur, sebelum makan dan minum bagi orang yang berjunub juga sebelum mandi junub. Jelas di sini bahawa wuduk merupakan salah satu alamat ataupun tanda daripada tanda-tanda iman seperti yang dijelaskan oleh Rasulullah S.A.W:
“Tidak memelihara akan wuduk kecuali oleh orang yang beriman.”
(Hadis riwayat Ibn Majah dan Hakim)

Dalam sebuah hadis lain daripada Umar bin al-Khattab R.A daripada Nabi S.A.W baginda bersabda:
“Tidak berlaku terhadap salah seorang daripada kamu yang mengambil wuduk, lalu menyempurnakan wuduknya, lalu berkata: Aku bersaksi bahawa tidak ada Tuhan melainkan Allah yang tunggal, tidak ada sekutu bagi-Nya dan aku bersaksi bahawa Muhammad itu hamba-Nya dan rasul-Nya, kecuali dibuka baginya pintu-pintu syurga yang kelapan dan dia akan memasukinya daripada mana pintu yang dia suka.”
(Hadis riwayat Muslim)

Untuk menghayati nikmat solat yang boleh membentuk diri bersifat takwa dan merasa hidup penuh bererti, seseorang itu hendaklah mempelajari rahsia ibadah ini dengan mendalam. Mengetahui syarat dan rukun yang mesti dilakukan. Jauh daripada perkara-perkara yang membatal ataupun merosakkan solat.
Solat adalah hubungan (silah) antara seorang hamba dengan Tuhannya. Ketika solat manusia mengagung-agungkan Tuhannya, memuji, mengadu nasib dan derita serta berdoa. Solat adalah cahaya yang bergemerlapan dalam hati mereka yang beriman, lalu memberi refleksi pada wajah dengan pancaran kegembiraan, kebersihan pada pancaindera, cahaya yang diberi hidayah oleh Allah terhadap mereka yang menganuti menyebabkan hidup ini terasa bermakna dan dihargai, solat adalah ibadah yang mula-mula sekali difardukan ke atas orang Muslim (an-Nisa: 103).
Untuk meraih penghayatan solat sepenuhnya, seseorang itu mesti memahami bacaan yang dituturkan terutamanya pada bacaan wajib. Dengan demikian akan timbul kesedaran hakikat diri, keagungan Ilahi, keperluan ibadah yang dilakukan dan sebagainya, ada tomakninah, ikhlas, dan khusyuk. Solat seperti inilah yang berupaya mencegah pelakunya daripada melakukan kejahatan dan kemungkaran.
Orang yang solat dengan khusyuk ialah mereka yang tunduk anggotanya kepada Allah. Merasa agung dan hebat. Solat seperti inilah yang boleh menghapuskan dosa kesalahan-kesalahannya yang terdiri daripada dosa-dosa kecil. Sesungguhnya telah berjayalah orang mukmin iaitu mereka yang khusyuk terhadap solat mereka (al-Mukminun: 1-2).
Untuk hidup lebih bermakna seseorang itu mesti bijak mengimbangi masa yang digunakan. Bahagikan masa dengan saksama untuk keluarga, termasuk anak dan suami, atau pun isteri, untuk rehat, termasuk waktu tidur, makan angin ataupun melancong keluar negara, juga bersenam, untuk Allah Yang Maha Pencipta, Allah tidak mencipta jin dan manusia itu kecuali untuk beribadah kepada-Nya. Dalam membahagi-bahagikan kegiatan hidup yang dilakukan setiap hari, biar dalam bentuk apa sekalipun, seseorang itu hendaklah melakukannya semata-mata kerana Allah, bukan kerana adat.
Apabila amalan itu dilakukan kerana Allah S.W.T. ia akan diperkira sebagai ibadah yang akan memberi pahala. Sesungguhnya terlalu rugilah mereka yang mempunyai banyak masa tetapi tidak bijak menggunakannya menyebabkan terasa hidup itu sebagai hampa dan tidak bermakna.

Categories:

0 Responses

Subscribe to My Blog

Subscribe Here