.B. .L. .O. .G. .A. .J. .I. .M. .A. .Z.

|Politik... | Isu Semasa... | Merapu... | Macam-macam ada... | bukan sekadar blog... |

Posted by ajimaz 0 ulasan


Semoga yg terbaca ni dpt tau yg mane baik dan mane yg buruk....insya-allah
 
Kisah Farhan (Kisah Perjalanannya Masuk Islam)

Nama saya Farhan Bin Abdullah. Nama asal saya
sewaktu beragama Kristian
ialah Johanis. Saya dilahirkan dibumi Sabah dalam
keluarga Kristian.
Bapa
saya seorang ketua Paderi yang menjaga 15 buah
gereja disatu kawasan di
Sabah. Saya dilatih oleh bapa saya untuk menjadi
seorang paderi. Sejak
mula
PBS bawah Datuk Joseph Pairin Kitinggan usaha
kami mendapat sokongan
penuh
kerajaan negeri.

Kumpulan saya masuk ke kampong dalam
berbagai program. Selalunya
program
khidmat masyarakat. Pihak gereja selalunya
membekalkan wang tunai
sekitar
RM50,000/==. Berbagai aturcara dibuat untuk
membantu orang kampong.
Kami
ziarah rumah kerumah. tanya masalah mereka dan
bantu mereka. berbagai
masalah diluahkan. Ada kami bantu dengan duit
secara spontan. Ada kami
hantar keperluan harian,pakaian dan buku sekol ah
dsn.

Dengan cara ini kami mendekati mereka. Hasilnya
dengan beberapa kali
kunjungan susulan,kami berjaya mengkristiankan
mereka. Paling berbaloi
kami
mengkristian remaja Islam,tambah berbaloi dari
kalangan intelek.
Hasilnya
kami dapat RM3,000/== setiap seorang Islam
yang dimurtadkan. Bayangkan
pendapatan saya ketika masih dialam
persekolahan.

Sewaktu Tingkatan 3 saya dan beberapa rakan
mengambil m/pelajaran
Agama
Islam yang boleh dipilih dengan lukisan(betapa
hinanya m/pelajaran ini
setanding dengan lukisan). Saya mendapat A-3.
Sewaktu tingkatan 4 saya
belajar di sekolah asrama penuh. Saya terus ambil
pelajaran Agama
Islam.

Tujuan saya untuk tahu mengenai Islam dan
memmudahkan saya menyebarkan
agama kristian. Saya mempunyai beberapa soalan
yang saya kira tidak
mampu
dihuraikan oleh orang Islam. Pada suatu hari
sewaktu tingkatan Enam
bawah, < BR>saya bersemuka dengan Ustaz yang mengajar
saya(saya panggil cikgu).
"cikgu
saya ada beberapa soalan, tapi saya rasa tak
sesuai dikelas ini, bolehke
saya ke rumah cikgu..."

Ustaz itu bersedia. Lalu saya bersama beberapa
rakan kerumah ustaz itu.
Saya katakan "cikgu saya mahu berdialog secara
ilmiah, bukan atas nama
Islam,agama cikgu dan bukan atas nama
Kristian,agama saya". saya
kemukakan
beberapa persoalan, antaranya;- -

Mengapa orang Islam sembah kaabah -
Sebenarnya semua agama sama sahaja.
Nasrani, Yahudi, Kristian dan Islam adalah agama
langit.

-Mengapa diakhir zaman, Nabi Isa akan turun
bersama Iman Mahadi
membebaskan
kezaliman dan kekacauan dan bukannya Nabi
Muhammad.

-Mengapa dalam sejarah dan hingga kini orang
Islam suka peperangan.

-Injil sekarang dikatakan diseleweng.Kalau begitu
mana yang asalnya.

Yang menghairankan ustaz ini dapat menjawab
pertanyaan saya dan
kawan-kawan
dengan begitu ilmiah. Saya dan kawan-kawan mati
akal. Kemudian saya
dibebani dengan 3 persoalan yang tidak mampu
saya menjawab secara
tepat.

Apakah boleh manusia(paderi) mengampunkan
dosa manusia lain.persoalan
ketuhanan 3 dalam 1 dan 1 dalam 3 - konsep
ketuhanan Jesus.

Saya mengatur pertemuan ustaz saya dengan
beberapa orang
paderi,kawan-kawan
bapa saya. tetapi mereka enggan. Lalu saya bawa
ustaz itu kerumah saya
dan
bertemu bapa saya seorang ketua paderi. Ternyata
bapa saya juga tidak
mampu menjawab persoalan yang dibawa oleh
ustaz itu. Sebaik ustaz itu
pulang, bapa saya memarahi saya kerana
bawa 'orang malaya' datang
kerumah.

Sejak itu beberapa kali saya tidur rumah ustaz itu.
Disamping
mengulangkaji
saya gemar berdialog dengan ustaz itu. saya
memerhatikan kehidupan
ustaz
tu,saya mengagumi cara hidupnya.

Suatu malam saya bermimpi didatangi 3 orang
berjubah. Seorang berjubah
hitam membawa salib. Seorang berjubah putih
membawa bendera bertulisan
jawi. Dan seorang berjubah hijau yang meminta
saya membuat pilihan.
Yang
berjubah hitam dan berjubah putih saling menarik
saya mengikuti
mereka.
Saya meronta-ronta. Disamping itu saya dapati
yang berjubah hitam
semakin
tengelam dan yang berjubah putih semakin tinggi.

Sedang saya meronta-ronta, saya terjaga. Saya
mendengar suara azan dan
ustaz tadi berada ditepi saya dan berkata,"
mengapa Johanis....awak
mengigau...."

Saya pegang tangan ustaz itu, saya
katakan,"Cikgu Islamkan
saya.........".Ustaz itu minta saya bersabar untuk
dia uruskan dengan
pihak
tertentu. Tidak lama selepas itu saya pun di
Islamkan oleh Ustaz itu.

Selesai penIslaman saya, saya pulang ke rumah.
Sampai di rumah,saya
lihat
pakaian say a bertabur diluar rumah. Rupanya bapa
saya telah tahu.
Sebaik
melihat saya, bapa bergegas masuk dan keluar
semula dengan mengacu
senapang
ke arah saya. Tiba-tiba emak menerkam dan
peluru senapang meletup
keatas.
Saya segera meninggalkan rumah sehelai
sepinggang. Tinggalkan keluarga
saya. Tinggalkan sekolah. Saya bersembunyi
sekejap rumah ustaz sebelum
saya
dibawa oleh ustaz pulang ke semenanjung sebaik
habis kontrak mengajar
di
Sabah.

Saya diserahkan kepada PERKIM di Kuala
Lumpur. Secara kebetulan rakan
saya
Nazri,vokalis kumpulan Raihan juga memeluk
Islam, tetapi mengikuti
kumpulan
Ar-Arqam. 2 lagu dalam album pertama kumpulan
Raihan adalah saduran
lagu
koir yang kami nyanyikan dalam gereja sewaktu di
Sabah dulu..

6 tahun saya di PERKIM. Saya masuk pula
Maahad Tahfiz. Alhamdulillah
saya
dapat sijil Al-Hafiz selepas 3 tahun. Kemudian
saya bekerja dengan
Jabatan
Agama Islam. Saya banyak masuk kawasan di
Negeri Sembilan, Melaka dan
Pahang. Tak sampai setahun saya letak
jawatan.Saya sedih kerana ramai
pendakwah ini nak berdakwah pun merungut duit
over time. Saya rasa
tiada
keiklasan.

Biarlah saya jadi pendakwah bebas. Saya ingin
membilas dosa lalu. Saya
telah ramai memurtadkan orang..kini saya mahu
berjuang untuk
mengIslamkan
seramai mungkin dengan kualiti bukan kuatiti saja.

Berbalik kisah keluarga saya. Selepas
meninggalkan rumah dan belajar di
PERKIM saya selalu telefon ayah,emak dan adik
beradik saya. Saya
katakan
jangan bencikan saya. Saya sayang ayah.saya
sayang emak.saya sayang
adik
beradik saya. Ayah dan emak tetap ayah emak
dunia dan akhirat.

Walaupun ayah menyambut dingin suara saya,
saya hantarkan buku-buku
yang
sesuai menerangkan tentang Islam. 7 tahun saya
telefon. 7 tahun saya
hantar
surat dan buku-buku. saya menangis kerana
rindukan ayah,emak dan adik
beradik. Akhirnya, sewaktu saya di Maahad
Tahfiz, bagaikan halilintar
saya
mendapat berita........ Ayah saya menganut
Agama Islam.

Allah saja yang tahu perasaan saya ketika itu.
Saya menangis dan
menangis.
Saya ambil wuduk dan sujud syukur. Air mata
saya menjadi terlalu
murah....saya terus menangis...saya pejamkan
mata...saya bayangkan ayah
dihadapan...saya peluk erat tubuh ayah dan kami
menangis
bersama........Ya
Allah betapa agungnya kekuasaanMu....

Peristiwa yang saya alami sewaktu memeluk
Islam turut dirasai oleh
ayah
saya. Dia dihalau dari rumah yang diberi oleh
pihak gereja. Kini saya
pendakwah bebas. Saya sedih melihat umat Islam
hari ini berpecah.

Kita berpecah kerana kita meninggalkan Quran
dan sunnah Rasul. Kita
ambil
sebahagian dan kita tinggalkan sebahagian. Kita
ambil contah
pelaksanaan
hukum Hudud dan Qisas. Mengapa kita cari jalan
nak menentang
pelaksanaanya.
Sepatutnya kita cari jalan supaya dapat
dilaksanakan. Inilah sikap umat
Islam. Saya pernah berdialog dengan beberapa
orang pensyarah universiti
tentang isu Hudud & Qisas. Dia boleh sergah
saya,"You apa
tahu...Islampun
baru setahun jagung....."

Saya sedih dengan sergahan pensyarah itu. Kalau
ini sikap pendakwah
saya
tak akan masuk Islam. Tapi saya pilih Islam
kerana saya tahu Apa itu
Islam.
kerana itu saya ajak menghayati Islam.

Saya kumpulkan semula kawan-kawan masa
Kristian dulu. Saya berdialog
tentang Islam. Saya kumpulkan derma untuk
tujuan dakwah ini,untuk
bergerak
perlukan wang. Saya diancam oleh puak Kristian.
saya juga diancam oleh
umat
Islam.

Apa tauliah awak,mana kebenaran Jabatan
Agama,mana permit polis,sapa
benarkan pungut derma dll. Saya tak gentar
berdialog dengan puak
Kristian,kerana saya ada pengalaman tapi
sukarnya bila Umat Islam
sendiri
menyulitkan saya.

Marilah kita awasi dakyah Kristian. Satu usaha
yang agak ketara ialah
di
IPT. Pendakyah ini mendekati kaum
muslimah,pura-pura nak belajar
Islam....jatuh cinta...lalu dimurtadkan...ada yang
pura-pura masuk
Islam....dan dimurtadkan. Saya sudah pergi
banyak IPT. Saya paling
bimbang
di Universiti Putra Malaysia. Itulah satu-satunya
Universiti yang ada
gereja. Gereja ini antara yang aktif untuk
memurtadkan orang Islam.

Saya nak nasihatkan kalau ada saudara kita
terminum 'Holly Water'.

Sebenarnya air ini dibuat di Vatican City. Dijampi
oleh paderi
termasuk
Pope John Paul yang jemput Perdana Menteri kita
dulu.
Kalau terminum,
cari
air kolah dari 3 masjid. Baca Al-Fatihah 1x, Yasin
1x, 3 qul 1x, dan
selawat. Ambil sebaha gian buat minum dan
sebahagian buat mandi.
InsyaAllah
mereka akan sedar dan dapat diselamatkan.
insyaAllah.




Categories:

0 Responses

Subscribe to My Blog

Subscribe Here