.B. .L. .O. .G. .A. .J. .I. .M. .A. .Z.

|Politik... | Isu Semasa... | Merapu... | Macam-macam ada... | bukan sekadar blog... |

Posted by ajimaz 0 ulasan

Sakaratul Maut Manusia Yang Bertaqwa

Moga pengakhiran hayat kita sebegini, insya`allah. Bersamalah kita mengamalkan ilmu yang ada untuk meraih redha Allah.. Amin Ya Rabbal `alamin.

Imam Ghazali mengatakan bahawa orang beriman akan melihat rupa Malaikat Maut sebagai pemuda tampan, berpakaian indah dan menyebarkan wangian yang sangat harum.

Dan dikatakan kepada orang-orang yang bertakwa: “Apakah yang telah diturunkan oleh Tuhanmu?” Mereka menjawab: “(Allah telah menurunkan) kebaikan”. Orang-orang yang berbuat baik di dunia ini mendapat (pembalasan) yang baik. Dan sesungguhnya kampung akhirat adalah lebih baik dan itulah sebaik-baik tempat bagi orang yang bertakwa, (iaitu) Syurga Adn yang mereka masuk ke dalamnya, mengalir di bawahnya sungai-sungai, di dalam syurga itu mereka mendapat segala apa yang mereka kehendaki. Demikianlah Allah memberi balasan kepada orang-orang yang bertakwa. (iaitu) orang-orang yang diwafatkan dalam keadaan baik oleh para malaikat dengan mengatakan (kepada mereka): “Assalamualaikum, masuklah kamu ke dalam Syurga itu disebabkan apa yang telah kamu kerjakan”. -An-Nahl : 30-31-32-


Dan saat terakhir sakaratul mautnya, malaikat pun akan menunjukkan Syurga yang akan menjadi rumahnya kelak di Akhirat, dan berkata padanya, “Bergembiaralah, wahai sahabat Allah, itulah rumahmu kelak, bergembiralah dalam masa-masa menunggumu”.Wallahu `alam bish-sawab.

Semoga kita yang masih hidup selalu dikurniakan hidayahNya, berada di jalan yang benar, selalu istiqomah dalam keimanan, dan termasuk umat yang dimudahkanNya, selama hidup di dunia, di akhir hidup, ketika sakaratul maut, di alam barzakh, di Padang Mahsyar, di Jambatan Sirath-al mustaqim, dan seterusnya, insya`allah

0 Responses

Subscribe to My Blog

Subscribe Here