.B. .L. .O. .G. .A. .J. .I. .M. .A. .Z.

|Politik... | Isu Semasa... | Merapu... | Macam-macam ada... | bukan sekadar blog... |

Posted by ajimaz 0 ulasan


Laporan muka depan media arus perdana Utusan Malaysia adalah dipetik, kononnya ramai generasi muda hari ini "Buta Sejarah". Dibuat kaji selidik bagi membolehkan kerajaan mengesahkan perkara itu, malah bagi menyokong hajat Muhyiddin Yassin untuk menjadi matapelajaran Sejarah sebagai subjek wajib lulus bagi peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mulai 2013 dan dilaksanakan sebagai mata pelajaran teras mengikut Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) tahun berikutnya. Menteri Pelajaran itu mengeluarkan kenyataan demikian di Perhimpunan Agung UMNO dekat Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) baru-baru ini. Maka susulan kenyataan Muhyiddin itu, satu kajian telah dibuat oleh pihak berkenaan untuk menilai tahap penguasaan sejarah dikalangan orang muda. Ternyata sungguh mengejutkan apabila tahap mentaliti mereka terhadap sejarah itu begitu rendah sekali, hinggakan nama Perdana Menteri Malaysia yang pertama pun tidak diketahui oleh mereka. Begitulah realitinya generasi masa kini. Siapa yang salah? Ibu bapa, generasi terdahulu atau sistem pendidikan? Ataupun, sikap orang muda yang memang tidak berminat dengan sejarah negara?. Kononnya soal selidik itu bukan untuk mencari salah sesiapa tetapi sekadar mendedahkan tentang suatu fenomena yang berlaku dalam masyarakat pada masa ini iaitu tentang ramainya anak muda yang buta sejarah.

UMNO Sebenarnya Yang Suka Ubah Fakta Sejarah

Hakikatnya begitu, tapi firasatnya juga harus difahami. Siapakah yang menyebabkan anak muda ini lupa sejarah sebenarnya?. Sudah pastilah kerajaan yang memerintah, yang mengawal seluruh media cetak itu. Jika dulu, kita dapat melihat rancangan berbentuk "kuiz sejarah" sering kali keluar di kaca TV. Namun kini, hanya yang ada rancangan hiburan demi hiburan yang jelas sekali meleka dan melalaikan anak muda itu sendiri. Jika ada pun rancangan kuiz, ia tetap berbentuk dan berorientasikan dunia hiburan semata-mata. Maka, akhirnya mereka mahu menyalahkan golongan muda kononnya tidak peka kepada sejarah. Bukankah kerajaan mempunyai segala kelengkapan untuk memastikan ilmu sejarah itu terus tertanam di hati anak-anak muda itu sendiri. Namun, mungkin dek kerana peluang membuat rancangan dan program seperti itu tidak komersial dan mempunyai rating yang tinggi di kalangan penonton, maka ia tidak diadakan. Sekarang, mereka mahu menyalahkan pihak lain pula. Malah, apa yang lebih menarik lagi, kerajaan juga sebenarnya yang telah mengalih pandangan rakyat tentang sejarah itu sendiri. Mereka seboleh-bolehnya mahu menutup dan memesongkan minda rakyat tentang erti sebuah sejarah. Misalnya, dalam isu menuntut kemerdekaan negara, Perdana Menteri Najib Razak sendiri pernah melaungkan kononnya perjuangan menuntut kemerdekaan itu tidak diwarnai dengan pertumpahan darah. Kononnya hanya pemimpin UMNO yang menjadi juara untuk membawa kemerdekaan negara ini. Walhal, mereka lupa bahawa pejuang-pejuang terdahulu telah terlebih dahulu bermandikan darah untuk menghalau penjajah Inggeris dari bumi tercinta ini. Tapi, kenapa sejarah itu diubah?. Malah, ada sesetengah buku ilmiah yang secara jelas melabelkan pejuang-pejuang Melayu seperti Mat Kilau, Bahaman, Maharajalela, Tok Janggut, Mat Salleh dan sebagainya sebagai "penderhaka". Kenapa sejarah ini diubah?. Apakah kerana takut keturunan pahlawan terbabit diagung-agungkan? Siapa yang ubah sejarah itu, sedangkan mereka tahu pejuang-pejuang berkenaan berjuang demi agama, bangsa dan negara?

Sejarah Anwar Bersama Pemuda UMNO Di Buang

Apa yang lebih menarik untuk diperkatakan ialah benarkan UMNO mahu memperjuangkan nilai Sejarah itu agaknya. Kenyataan Muhyiddin ketika berlangsungnya persidangan parti itu menjelaskan segalanya. Jika benar Muhyiddin mahu generasi muda tidak lupa sejarah, maka kenapa sejarah kegemilangan Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika memimpin Pemuda UMNO telah dibuang?. Bukti jelas terdapat dalam laman web pemuda UMNO itu sendiri, sejarah perjuangan dan kepimpinan Anwar telah dibuang dan mereka menggantikan cerita lain pada ruangan yang berkenaan. Mujurlah ada pihak yang sempat "print" maklumat berkenaan sejarah Anwar itu untuk tatapan rakyat Malaysia. Soalnya sekarang kenapa mereka buang sejarah?. Bukankah ia sesuatu yang harus diketahui oleh generasi akan datang. Apa yang menakutkan mereka agaknya?. Sebelum ini ketika berlangsungnya Minggu Amanah Saham Malaysia di Kuantan juga sejarah CEO Perbadanan Nasional Berhad (PNB) telah dibuang. Tidak ada namanya pada skrin yang tertera. Malah, ada orang ramai yang tertanya-tanya tentang hal itu dulu. Inilah bukti yang UMNO sengaja mahu mengubah sejarah. Mereka hanya akan mengagungkan sejarah yang berpihak kepada mereka, tetapi akan membuang semua sejarah yang tidak berpihak kepada mereka. Inilah yang terjadi kepada Anwar Ibrahim yang telah membawa kegemilangan kepada Pemuda UMNO semasa dia menjadi ketua pergerakan itu dulu.


Klik untuk besarkan imej atau klik sini ke website artikel sebenarnya
Wajib Lulus Sejarah Untuk Kepentingan Politik UMNO?

[Justeru itu, usahlah Kerajaan UMNO BN merasa mereka terlalu hebat untuk mempertahankan sejarah sedangkan merekalah yang telah banyak mengubah fakta sejarah itu sebenarnya. Rakyat sudah bijak dan matang untuk melihat sejarah itu, maka tidak perlulah Muhyiddin menggunakan perhimpunan agung parti untuk melaksanakan agenda kerajaan. Jika sejarah Pemuda UMNO sendiri pun mereka belit-belit, maka bagaimanakah lagi dengan sejarah lain agaknya. Terkadang, lucu benar bila melihat mereka mahu menjadikan Sejarah sebagai matapelajaran wajib lulus dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Adalah lebih elok sebelum jadikan Sejarah wajib lulus, baiklah dijadikan Pengajian Agama Islam itu dulu sebagau syarat wajib lulus untuk pelajar-pelajar Melayu yang beragama Islam. Daripada melahirkan generasi muda yang ingat Sejarah lebih baik jadikan mereka ingat dan kembali kepada agama. Itulah yang dituntut dalam Islam sebenarnya. Apakah agenda mereka tentang isu ini agaknya].

Categories:

0 Responses

Subscribe to My Blog

Subscribe Here